lørdag den 26. oktober 2013

The Beautytub, another way to do the dishes...


Som overskriften siger, kommer her et anderledes forsøg på at lave en gør det selv beautydish eller balje om du vil, på lavbudget. Jeg ved selvfølgelig godt, at den her aldrig kommer i nærheden af en kommerciel fremstillet beautydish, men afprøves, det skulle det sgu.

For god ordens skyld skal det lige siges at jeg aldrig har prøvet at arbejde med en rigtig beautydish, heller aldrig ejet en, så tag det ikke alt for seriøst:-) Jeg vil heller ikke prøve at forklare hvad den kan eller hvordan den virker, da jeg simpelthen ikke ved nok om det.

Rundt omkring på nettet, kan man finde alverdens gør det selv dishes, lavet af alt fra terrakotta krukker, foliebakker, Ikea-lamper og meget mere. Kom til at tænke over, om man ikke kunne bruge en ganske almindelig hvid opvaskebalje. Den har ikke den helt rigtige skålform, men den er reflekterende, let at lave hul i og frem for alt billig.

Med mig er der sjældent langt fra tanke til handling, så afsted til Silvan og høste stumper.

Jeg kom hjem med:

Hvid opvaskebalje 34cm i diameter
Fuga 1½ underlag til stikkontakt
Lim til limpistol

Udover det har jeg brugt:

Plastic låg fra cd-spindel
1 cd med hvid overflade
Hobbykniv
Limpistol
Hårtørrer

Jeg fik desværre ikke taget så mange billeder under byggeprocessen, men skal beskrive den så godt jeg kan.

Start med at skære bagsiden ud af Fuga undelaget, så der kun er "rammen" tilbage, varm eventuelt plastikken op med hårtørreren, så den er lidt nemmere at skære i.


Læg Fuga undelaget på bunden af opvaskebaljen og tegn af med en tusch på indersiden af rammen.
Fugaunderlaget fungerer som holder, som speedlighten stikkes ind i. Det passer nogenlunde med en gængs speedlight, ved min var der lidt frirum, som blevet klaret med et gummibånd.

Varm eventuelt baljen op der hvor du skal skære, så det ikke flækker. Brug hårtørreren, varmt vand kan også bruges. Skær hullet med hobbykniv.

Når hullet er skåret limer du rammen på, så den passer med hullet.

Tag cdspindellåget og lim den hvide cd fast nede i låget, med den hvide cdside opad. Ideen er at cd'en reflekterer lyset fra speedlighten, hvorefter cdspindelåget fordeler lyset jævnt rundt i baljen.



Lim cdspindellåget fast nede i baljen, midt over hullet. Brug godt med lim alle steder, så det kan holde.



Og det var det. En beauty-tub til din speedlight til under en halvtredser:)



Speedlight blev monteret og klar til testskud:



Og her er et par skud af først min datter. Beautytub placeret 30 grader fra kamera, 45 grader oppefra, ca. en meter fra hoved.


Og et selvportræt.  Beautytub placeret 30 grader fra kamera, 45 grader oppefra, ca. en meter fra hoved. Hairlight er placeret 1m. bag mit hoved, speedlight med gørdetselv snoot med grid.


Begge billeder er taget med Sony Nex5R, 70-210mm obj. Efterredigeret i lightroom/photoshop.

Om baljen kan gøre det ud for en beautydish. Nok ikke:-) Men det var et sjovt projekt. Verden er en beauty-tub rigere, og jeg synes ikke at lyset er helt ringe. 

Bedøm selv og efterlad gerne en kommentar. 

Ps. ønsker mig en beautydish i julegave;-)











Ingen kommentarer:

Send en kommentar